Ålle...

Asså.. jag vet inte.. Men jag längtar till nästa Ålle.. vet inte vrf, för.. jag va ju fan inte där sist.. Men ändå så typ längtar jag till nästa fredag.. Men, bara det.. Jag vette fan vem jag ska gå med xD Hoppas jag får med mig några från klassen, dom som inte varit med senaste.. Usch dom e tråkiga ibland :P klart dom ska me på fets hihi :)

LÄNGTA TILL ÅLLE!!!!


På tal om Ålle.. ah, det är ju förkortning för Ålleberg.. Falköping har en as häftig, vad heter det? saga, legende.. ah något sånt om Ålleberg.. Ålleberg är ju berget som ligger på ena sidan av Falköping.. I det berget, sägs det att det bor riddare, Ållebergs-riddarna.. Eller om det var krigarna eller ryttarna.. men aja, något iaf.. Ah men dom kommer bara fram om det blir krig, då kommer dom och räddar Falköping. Dom har tydligen varit framme en gång och red sedan tillbaka in i berget igen efter att ha räddat lilla Falköping..

Jag tkr faktiskt att den legenden är rätt cool faktiskt.. 

Enligt en sägne i trakten runt Ålleberg skall fordom uppe på berget ha bott tolv tappra stridsmän.
De sov i en praktfull sal i vars mitt ett stort bord stod placerat, och däruppepå lågo tolv glänsade guldhjälmar, och hästarna hade betsel av rödaste guld och dessutom silverbeslagna hovar.
Dessa krigare visade sig i slaget vid Åsle 1389 då drottning Margareta på svenska stormäns inrådan gjorde upp räkning med den ''svenske'' kungen Albrekt av Mecklenburg.

Där striden stod som hetast skall de plötsligt från ingenstans ha dykt upp, hjälpt den danska drottningen mot Albrekt och han tyska fogdar för att sedan efter striden försvinna helt obemärkt.
Vilka de tappra stridsmännen var eller varifrån de kom är det ingen som vet, men sedan den dagen har barnen på Falan tryggt kunnat gå och lägga sig för att sova, förvissade om att de tolv tappra riddarna vakade över dem.




titta!! Ållebergsgymnasiets logga är en bild på våra riddare inne i Berget ;) cooolt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0