Måste kolla upp...

Ja nu är det ta mig fan dags att jag tar mig till en vårdcentral och kollar vad fan det är med min hosta, jag har hostat nu i 7 veckor och som jag sagt förut det låter som att jag ska dö varje gång.. Ska ta mig till nån vårdcentral nästa vecka, får bli på tisdag tror jag, hinner inte måndag.. Mackan som är utbildad sjuksyrra trodde att det kunde vara Mycoplasmapneumoni eftersom jag (ursäkta) hostat mkt slemm och även hostar tills jag iprincip spyr... Emh läste lite om det.. och kände symptomen... Började med en vanlig förkylning, fick torrhosta och sen övergick det till hysteriska host attaker liksom... Hahah det står även att man ska uppsöka vård om det inte lagt sig efter 2-3 veckor... woops... Det är så fucking jobbigt eftersom att det gör ju ont i halsen när man hostar, och magen fan man lär ju få värsta snygga magen efter 7 veckors (snart 8) hostande... Nej men fan kul är det inte, så det blir lugnt här i helgen kan jag säga :)

Ah kan ju skriva lite snabbt om Mycoplasmapneumoni (Mykoplasma) Det är en typ av lunginflammation..
Insjuknandet är långsamt. Symptom vid smitta är samma som andra förkylningar: snuva, nysningar, halsont, feber och huvudvärk. Efter någon tid kan torrhosta uppkomma vilket då kan vara förstadium till lunginflammation. I ungefär 10% av fallen förvärras sjukdomen till lunginflammation; mycoplasma pneumonia är den vanligaste formen av lunginflammation i Sverige hos vuxna. Man läser ju olika överallt, stog på nån sida att om man bara hade torr hosta var det mykoplasma annars om man hostade slem var det en vanlig lunginflammation...
Ja nej jag får helt enkelt uppsöka läkare och se vad jag har för nått skit!


Vad händer för er i helgen annars då? :)


Kommentarer
Postat av: Isa Blomgren - Blivande Guldsmed

Mykoplasma är också en könssjukdom, typ som klamydia. Det finns massa olika mykoplasmagrejjer :)

2012-05-12 @ 21:32:27
URL: http://isablomgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0